Missie:

Zee-zwerfafval is een complex probleem. Wij produceren als maatschappij enorme hoeveelheden synthetisch materiaal maar ondraagbaar zijn voor ons ecosysteem. Meeste plastics worden kort gebruikt waarna ze worden weggegooid.

Plastic is een collectieve term voor een grote variëteit aan synthetische materialen meestal gemaakt van aardolie. Plastic is goedkoop, sterk, licht en flexibel. Plastic als materiaal is vaak de beste oplossing voor een product maar aan het levenseinde van het plastic-product wordt zelden aandacht besteed.

Wereldwijd verdwijnt er 9.000.000.000 kilo plastic afval in zee elk jaar – en de hoeveelheid neemt nog jaarlijks toe. (Jambeck et al. 2015)

De industrie, de overheid en de consument hebben allen hier hun verantwoordelijkheid in. En moeten met urgentie optreden om de ophoping van plastic afval in onze zeeën en oceanen beheersbaar te maken. Plastic heeft een verwoestend effect op ons ecosysteem, zee-leven, onze eigen gezondheid en gaat gepaard met hoge financiële kosten. Elk jaar gaan er minstens 1.000.000 zeevogels en 100.000 zeezoogdieren dood aan de gevolgen van zee-zwerfafval. ( UNEP marine litter.)

Ondanks dat er nog veel onderzoek gedaan moet worden luiden alle mariene biologen en onderzoekers de noodklok. Plastics verteren nauwelijks in een maritieme omgeving. Het brokkelt af in steeds kleinere stukjes door UV, golven en indigestie door vogels en vissen. Door de chemische structuur trekken plastics PCB’s en zware metalen aan die al aanwezig zijn. Dit zorgt voor een chemische cocktail van micro-plastics. Deze mini-partikels worden vervolgens opgenomen door algen en krill – die de basis vormen van de voedselketen. Op deze manier worden de vissen en zeedieren ‘geïnfecteerd’ met plastic. Dieren die wij vervolgens vangen ter consumptie. Allemaal te gevolge van onze onverantwoordelijke omgang met plastic.

 

Als Plastic Soup Surfer is onze ambitie:

  1. Een zo groot en breed mogelijk publiek bewust maken van het zee-zwerfafval probleem. Dit doen wij door aandacht te genereren via zee gerelateerde avonturen, acties en expedities.
  2. Te inspireren tot gedragsverandering via eenvoudige en breed haalbare ‘oproepen tot actie’.

 

Benieuwd wat jij kan doen? Kijk eens naar deze tips waarmee je ons kunt helpen!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief: vul hier je email in